THE LONDON TAXI
FX3 - 1948 til 1959
FX4 - 1959 til 1997
Metrocab - fra 1987
TX1 - fra 1997
TX1 - førerpladsen
Alle som har besøgt London har vel prøvet at køre i en af de legendariske Black Cabs, også kaldet Hackney Carriages eller blot Hacks. I de første mange år var de allesammen sorte, deraf naturligvis navnet Black Cab. De senere år er de blevet voldsomt moderniseret, både udvendigt, indvendigt og teknisk, og kan fåes i flere farver og endda også med reklamefolie.

London Taxiens historie går helt tilbage til 1948, hvor den første FX3 blev bygget. Den blev samlet hos Carbodies of Coventry, selve vognchassiset kom fra Austin. De første FX3 var var udstyret med en 2.2 liters Austin benzinmotor, men i 1954 kom FX3D, en 2.2 liters diesel, som hurtigt udkonkurrerede benzinmodellen. Der blev bygget lidt over 7000 FX3 taxier hos Carbodies.

I 1959 kom så en legendariske FX4, også kaldet ”The Black Cab”. Dens karrosseri var mere moderne end FX3, bl.a. fik den 4 døre istedet for FX3´s 3 døre. Den 4 dør bruges til baggageafdelingen ved siden af chaufføren. Bagdørene var dog stadig hængslet bagtil for nemmere ind og udstigning. FX4 kom til at køre næsten uændret i næsten 40 år, helt frem til 1997. Den blev ligeledes leveret med Austins 2.2 liters dieselmotor. Efter nogle år blev den manuelle gearkasse erstattet af en Borg Warner automatisk gearkasse. I 1982 blev Austin-motoren udskiftet med en 2.5 liters Rover dieselmotor, den kørte vognen med under betegnelsen FX4R og FX4S indtil 1989.

I begyndelsen af 80´erne forsøgte man at komme ind på det amerikanske marked. Man sendte nogle FX4 til USA, uden motor og gearkasse. The London Coach Company i Mt. Clemens, Michigan skulle så montere en Ford 2.3 liter benzinmotor og automatgearkasse i vognene, men salget floppede totalt. Vognene var undermotoriserede og for små efter amerikanske forhold.

I 1984 blev Carbodies of Coventry omdannet til London Taxi International (LTI). Der skete nogle væsentlige ændringer i forbindelse med omdannelsen af firmaet. De ellers ærkekonservative englændere fik nu mulighed for at få helt nye og moderne Nissan 2.7 liters dieselmotorer og Nissan automatgearkasser i vognene. Dette gav de efterhånden gamle vogne en meget bedre kørekomfort og de fik tilnavnet ”The Fairway”. Man begyndte endda at levere vognene i andre farver end sort, senere er man ligeledes begyndt at overpladre vognene med reklamer.........

I 1997 kom så endeligt London Taxi Internationals afløser for FX4, den kom til at hedde TX1. Den velafprøvede Nissan 2.7 liters motor fra FX4 bruges stadig denne nye TX1, som ligner den gamle FX4 utroligt meget, men er en helt ny bilkonstruktion. I særdeleshed er komforten ved førersædet blevet forbedret, således at en London Taxi idag er fuldstændig som en almindelig personbil at køre i som fører. Der er nu kommet ergonomiske sæder og klimaanlæg samt andet udstyr til glæde for føreren. De gamle FX4 var mildest talt elendige for føreren, gamle sæder var uden lændestøtte og uden servostyring.

I 2002 kom så LTI's TX2, som udefra er næsten identisk med TX1, men motoren blev udskiftet til dennne mere tidssvarende Ford Duratorq 2.0, kendt fra bl.a. Ford Mondeo. Den har stadig en venderadius på fantastiske 7,5 meter og plads til 5 passagerer. Der kører iøvrigt nu omkring 250 TX2 taxier i USA, fordelt i San Francisco, Dallas, Houston, New Orleans og Las Vegas og den engelske dronnings mand Prins Philip ejer en TX2, som han bruger hvis han vil transporteres anonymt rundt i London.

I 2006 blev TX2 så afløst af den helt nye TX4 (TX3 skulle åbenbart springes over), som er en kraftigt faceliftet TX2 med bl.a. ny kølergrill og ændret interiør. Det største nyskabelse i TX4 er dog den nye 2.5 liters dieselmotor fra den italienske VM Motori med 100HK koblet til en 5 trins elektronisk automatgearkasse fra General Motors og et gennemsnitligt brændstofforbrug på omkring 9 km pr. liter. Samme motor/gearkasse kombination bruges i bl.a. Jeep Cherokee. Man undres dog noget over de kun 100HK til en bil som vejer 2,5 tons, men der er jo heller ikke plads til meget fart over feltet i Londons tætte trafik!

En TX4 koster i 2008 omkring £36.000, altså i underkanten af 400.000 danske kroner. Det er iøvrigt samme pris som man kan købe en Mercedes Benz E320 med fuldt udstyr for derovre, med dobbelt så mange hestekræfter, 700 kilo lettere og som vel er nemmere at sælge bagefter. De er skøre de englændere....

London Taxi International står med deres forskellige modeller idag for mere end 80% af markedet for specialbyggede taxier i England. En TX1 koster fra 300.000 kroner og opefter, alt afhængigt af udstyr og motortyper.

I 1987 fik London Taxi International en konkurrent, idet The Metropolitan Cammell Weymann i Birmingham, som ellers kun byggede busser og togvogne, begyndte at bygge taxier. Den nye vogn fik navnet Metrocab. Karrosseriet er bygget af glasfiber og var fra starten udstyret med en Ford dieselmotor. Metrocab er en meget billigere og ikke så elegant vogn som den originale London Taxi. Den nye model i år 2000 er udstyret med en 2.4 liters Toyota turbodieselmotor. Ford lancerede i 2008 deres Ford Transit Connect Taxi på den amerikanske marked, den hedder Ford Journey i England, men den spåes ikke den store succes. I 2007 introducerede Peugeot deres E7 i en special taxiudgave i England, og den har allerede fået stor succes i mange nordengengelske byer, men ses sjælndent i London.

Prisen for at køre i en London Taxi som kunde er faktisk næsten den samme som i København. Starttaksten er 16 kroner og kilometertaksten er kr. 2,40 pr. 250 meter, altså omkring en 10´er pr. kilometer. Taksten er som i Danmark højere om natten og man betaler 4 kroner pr. ekstra passager og
1 krone pr. stk. baggage man placerer ved siden af føreren.

Alle førere af en London Taxi har gennemgået ”The Knowledge”, som er en 2-3 årig ulønnet uddannelse for at få tilladelse til at føre og eje en London Taxi. Prøven inkluderer fuld kendskab til over 65.000 adresser og steder i London. Der bor omkring 12 millioner mennesker i London. Byen er naturligvis delt op i hyrevognsdistrikter, ét for City of London og 16 distrikter udenfor. Skal man have hele ”The Knowledge” skal man kunne alle 17 distrikter udenad! Man kan også søge om førerkort til et af distrikterne og senere få resten. Der er omkring 20.000 "cabbies" (London Taxi-førere) i London, de fleste har den fulde ”Knowledge”.

I London har man som kunde muligheden for at vælge en Minicab istedet for de store London Taxier. Der er omkring 10.000 Minicabs i London og de fleste vogne almindelige mellemklassebiler, meget sjældent Mercedes. Prisen er ca. 40% lavere end i London Taxierne og der er ofte ikke taxameter i vognene. Føreren af en Minicab er ikke underlagt den samme  kontrol som i London Taxierne, og vognene er ofte i dårlig stand. Minicabs har et noget blakket ry, The London Metropolitan Police oplyser, at omkring 25% af alle voldtægter og røverier i London relaterer til Minicabførere! 

Desværre har de stolte Hackney Carriages og deres bykendskab lidt nogen store nederlag efter opfindelsen af GPS Navigatorernes og deres indtog i primært Minicab-branchen. Sidste år lavede BBC en test, hvor man hyrede en rutineret gammel Cabbie i hans Black Cab samt en helt grøn Minicabfører med anden etnisk herkomst end engelsk og som havde kørt taxi i 14 dage til at køre fra Gatwick Airport nord for London til Heathrow Airport ude øst for byen. Resultatet var skræmmende, for den gamle Cabbie og hans årelange uddannelse ihvertfald. Minicab'en var kun 10 minutter længere om turen, som jo gik gennem det allerværste trafikkaos i London og prisen var næsten 30% lavere.....

Der er ialt omkring 30.000 taxier i London.

Her er der en meget flot lille dansk side om en mand og hans danske London Taxi

Her kan du læse mere om "The London Taxi"

www.taxafinn.dk - 1999/2008

TX1 - i rød bemaling

TX4 - bygget fra 2006